Maandag, 27 juni 2022

We werden vanmorgen op de parkeerplaats bij het havengebied van Travemunde wakker. Het was een korte nacht, maar we waren toch redelijk uitgeslapen. Omdat we op de boot nog laat eten hebben gekregen hebben we het ontbijt maar overgeslagen. Weer onderweg richting Nederland. Een groot gedeelte van de weg hebben we over de snelweg afgelegd. Op een parkeerplaats hebben we snel nog wat yoghurt gegeten. Onderweg naar het tankstation zagen we nog een grote kampeerwinkel. We hebben daar nog een nieuwe hor voor de camper deur gekocht. Hopelijk blijft deze meer gesloten dan de huidige hor.

Rond 15.00 uur kwamen we op een leuke kleine camping in Ommen aan. We hebben nog even wat relaxed voor de camper. Al gauw werden we verrast door een flinke onweersbui. Dat werd weer binnen koken en eten. Na het eten kwam de zon al weer spoedig tevoorschijn. We hebben nog wat met diverse mensen gekletst, een stukje gewandeld en nog even van de laatste zonnestralen genoten.

Overnacht:

Boerderij camping “de Hoogen Kamp”

N: 53.9407

E: 10.8524

Zondag, 27 juni 2022

Het heeft vannacht geonweerd en flink geregend wat de temperatuur in de camper gunstig beïnvloedde. We deden rustig aan en vertrokken na het ontbijt naar de gelegenheid waar we Marian en Geert ontmoetten. In het restaurant liep het allemaal nog niet zo vlotjes. Er was veel stress omdat er een ‘grote’ groep zou komen, maar als we zelf de stoelen en tafel op het terras droog maakten en ons drinken zelf haalden, mochten we lekker in het zonnetje op het terras gaan zitten (met uitzicht op zee).

Het was gezellig om elkaar weer even te zien en de ervaringen van afgelopen weken te delen. Na een kleine lunch bij de camper zijn we doorgereden naar de ferry. Het inchecken en inschepen verliep vlot en we vertrokken eerder dan gepland. Aan boord hebben we eerst nog wat gegeten en vervolgens gelezen en spelletjes gespeeld.

We kwamen keurig op tijd aan in Travelmunde (1:15 uur) en zijn snel naar de parkeerplaats bij het havengebouw gereden om te gaan slapen.

Overnacht:

Zum Hafenplatz, Travemünde

N: 53.9407

E: 10.8524

Zaterdag, 25 juni 2022

Vanochtend hebben we rustig aan gedaan en nog even van de zon genoten voordat we naar Ullared reden. In Ullared staat ‘s werelds grootste warenhuis (volgens de boeken). En groot was het! Buiten levensmiddelen was er echt alles te koop en veelal tegen voor aantrekkelijke prijzen.

We hebben wat inkopen gedaan (gelukkig past het nog allemaal in het campertje) en hebben er ook nog wat gegeten.

Moe van al het slenteren zijn we net boven Malmö op zoek gegaan naar een plaats waar we morgen Marian en Geert nog even kunnen zien. Zij komen om 10:30 uur aan en wij vertrekken om 16:00 uur met de ferry. Toen we een leuk plekje gevonden hadden hebben we daar nog even een kopje cappuccino gedronken.

GoogleMaps wees ons eerst de evrkeerde weg naar een overnachtingsplek maar in tweede instantie kwamen we aan bij wederom een leuk meertje. Hier was het wel veel drukker dan we gewend waren. We hebben heerlijk buiten gegeten maar vluchtte later toch naar binnen vanwege de muggen. Onze eerste nacht in een warme camper.

Stehag

N: 55.81950

E: 12.95094

Donderdag, 23 juni 2022

Na ons ontbijt en het afscheid van de twee duitse jongens zijn we naar Götenborg gereden. We parkeerde ongeveer een 30 minuten lopen van het centrum. Onderweg hiernaar toe namen we weer eens een Tageslunch. Voor ongeveer 9€ kregen we een kop soep, een heerlijke hoofdgerecht (een pokebowl zalm, en een thaise wok met rundvlees en verse groenten, water en koffie na). We liepen kort door de wijk Haga. Dit was een oude wijk die helemaal opgeknapt is en waar zich veel hippe kleine winkels en cafeetjes bevonden.

In het centrum bekeken we oa de DomKyrkan, een foodhal, ed Gustav Adolfs torg, de GötenborgsUtkiken, GötenborgsOperan en de Barken Viking. Voordat we terug naar de camper gingen namen we nog een heerlijk kopje koffie. We vonden Götenborg een leuke stad, niet zo zeer de bezienswaardigheden maar zeker wel om te winkelen en een terrasje te pakken. Ondertussen begon de zon ook weer haar best te doen. Het klaarde op toen we onderweg waren naar een camperplaats verder landinwaarts. Na lange tijd namen we hier weer een betaalde plek. Een kleine 10€ per nacht met beperkte faciliteiten (de douche was nog niet klaar) maar wel een heerlijk grasveld met een prachtig zicht over een meertje.

We konden nog lekker buiten onze boterhammetjes eten maar zijn daarna naar binnen gevlucht voor de muggen en knutten.

Sävhult Mellangården

N: 57.3686

E: 13.2814

Woensdag, 22 juni 2022

We hebben vanmorgen lekker rustig aan gedaan. We stonden op een leuk plekje bij een haventje en de zon scheen uitbundig. We hebben op ons gemak ontbeten, wat gelummeld en koffie gedronken.

Op de plek waar we stonden konden we ook nog het drinkwater bijvullen. Het was eigenlijk niet echt nodig maar we hebben toch nog maar een paar liter water getapt. Daarna zijn we vertrokken. We hadden vandaag een route op de planning staan van Herrestad naar Mollösund via Bokenås, Dragsmark, Flatön, Malö, Morlanda en Ellös. De route was aardig maar niet bijzonder.

Rond het middaguur hebben we nog geluncht aan een fjord. Het zonnetje had ons ondertussen weer verlaten en er stond een stevige bries. Het was best fris. We kwamen aan de praat met 3 Zweden die daar op vakantie waren. Van 1 man kwam zijn vader uit Oisterwijk. Er wonen in Zweden best veel Nederlanders of mensen die op de een of andere manier een band hebben met Nederland. We hebben lang gekletst waardoor de middag al weer op zijn einde liep.

Al kletsend kwamen we er achter dat we nog geen ijsje op hadden in Zweden. Hier moest aan gewerkt worden. Gelukkig kwamen we spoedig een Mc. Donalds tegen. Daar spraken we met een Nederlands gezin. Zij waren op de fiets op vakantie. Met de tent, een dochter van een jaar of 8 die zelf fietste en een zoontje achterop van 4 jaar. Respect hoor,

Rond 19.00 uur vonden we weer een mooi plekje voor de nacht. Hier stonden ook nog 2 Duitse jongens met een auto met daktent. We hebben weer een kampvuurtje gemaakt en daar wat worstjes op gegrild.

Ucklum

N: 58.0201

E: 12.0329

Dinsdag, 21 juni 2022

Na het ontbijt zijn we naar Tanumshede gereden. Tegenover het Vitlycke Museum zijn grote rotsplaten waarop vele tientallen tekeningen uit de bronstijd zichtbaar zijn. Eén van de tekeningen siert op het 50 kronen biljet. Boven op de berg stonden hopen met stenen die graftombes uit die tijd waren.

Grebbestad viel qua gezelligheid wat tegen, wel lukte het hier bij een benzinepomp om onze watertank weer aan te vullen. In de haven besloten we hier een keer als lunch vis te eten.Het was erg lekker maar gezien de hoeveelheid vonden we het best prijzig. We reden door langs de kust naar het zuiden.

We stopten vervolgens in Fjällbacka. Een gezellig plaatsje waar we eerst nog een lekker kop cappuccino namen. Bij het borstbeeld van Ingrid Berman (die hier vaak haar zomers doorbracht) kon je omhoog naar een grote kloof waarin 3 rotsblokken hingen. Boven op de berg had je een mooi overzicht over de stad en de kustlijn.

Via Hamburgsund, Bovallstrand en Hunnebostrand zijn we naar Smögen gereden. Onderweg deden we nog boodschappen (en dat was hard nodig).

Smögen was een verrassend leuke stad. We wandelden eerst over een houten kade van ongeveer één kilometer waaraan zich veel leuke winkeljtes en restaurants bevonden. Vervolgens kwamen we bij houten vissershuisjes zoals je ze vaak ziet op aansichtkaarten van Zweden. Toen we nog wat doorliepen kwamen we in een prachtig natuurgebied met vele afgeronde rotsen en vogels. We genoten echt van de wandeling.

Eigenlijk hadden we vandaag overal drukte verwacht omdat we dachten dat de midzomernachtfeesten op 21 juni zouden zijn. Maar naar bleek worden die aanstaande vrijdag gevierd.

Iets verdder bij Hovenäset vonden we een overnachtingsplek aan de kop van haventje waar we nog aten en gingen slapen.

Hovenäset

N: 58.3726

E: 11.3015

Maandag, 20 juni 2022

Wat een heerlijke dag was heet vandaag. We stonden wederom op met een zonnetje. Na een snel ontbijt zijn we naar Strömstad gereden. Dit is een levendig toeristisch havenstadje. Strömstad schijnt volgens de boeken de meeste zonuren per jaar van Zweden te hebben en dat was vandaag goed te merken. Niet alleen de zon scheen uitbundig, maar ook de temperatuur was aangenaam.Tijd dus voor een terrasje. Met uitzicht op de jachthaven hebben we genoten van een heerlijk kopje cappuccino.

Na wat informatie ingewonnen te hebben bij het toeristenbureau hebben we de boot gepakt naar Nord Koster. De Kostereilenaden zijn bijzonder om de flora en fauna. Het is het enige maritieme natuurreservaat van Zweden. Het schijnt heel mooi te zijn om hier te snorkelen. Er is zelfs koraaal aanwezig. Om het water in te gaan vonden we iets te enthousiast maar we hebben het kleine eiland te voet bewonderd. Het bestaat onder andere uit afgeronde rotsen waar je heerlijk op kunt zonnen. Vanuit de twee vuurtorens op het hoogste punt van het eiland heb je een schitterend uitzicht over het eiland en de verre omgeving.

We hadden verwacht bij een ander haventje uit te komen, maar ook de orientatie van Walter kan hem wel eens in de steek laten. Het gevolg, we kwamen uit waar we begonnen waren.

Via wat tussenstops bracht de boot ons weer netjes terug naar de haven van Stömstad. Het was ondertussen al rond 18.00 uur. De magen knorden dus we besloten maar snel op de parkeerplaats wat eten te maken. Ondertussen werden we ook nog verrast door een telefoontje van Koen.

Na het eten zijn we op zoek gegaan naar een slaapplek. Na ongeveer een half uurtje rijden vonden we een heerlijke plekje in het bos. Er lag voldoende droog hout dus we hebben een klein kampvuurtje gemaakt. Hopelijk blijven de muggen en knutjes hierdoor wat op afstand, want dat is wel echt het nadeel van het mooie weer in Zweden.

Nabij Lur

N: 58.8240

E: 11.4098

Zondag, 19 juni 2022

Toen we vanmorgen, later dan normaal, wakker werden bleek het weer een mooie dag te worden. Aan het meer werd het ook steeds drukker en werden allerlei aktiviteiten opgestart. Er werd waterspeelgoed neergezet, een groot schaakspel, waterfietsen, sups boards en kano’s. Alles kon je zonder kosten gebruiken.

Na het ontbijt en een bakje koffie zijn we een wandeling in de buurt gaan maken (Sellebakk). Het bleek een erg mooie wandeling. Al snel kwamen we bij Hunne, cirkels van stenen uit de bronstijd die als graf gebruikt werden. In de bossen zagen we ook nog een pauw.

Toen we terug bij de camper waren hebben we geluncht en pas tegen half 4 zijn we weer in de auto gegaan. Onderweg zijn we nog even gestopt omdat we verwacht hadden schilderingen en gravures uit de ijstijd aan te treffen. Helaas was het slechts een tentoonstelling met foto’s hiervan.

Rond half zes waren we weer in Zweden en parkeerde we de camper bij Bullarebygden. We genoten nog even van het zonnetje voordat we buiten kookten en aten. Met het mooie weer hebben ook de muggen zich aangekondigd.

Bullarebygden

N: 58.8237

E: 11.5472

Zaterdag, 18 juni 2022

We stonden op met een strakke blauwe lucht en een stralend zonnetje. We besloten de was snel buiten te hangen aan de bomen want met dit weer zou die weleens snel kunnen drogen. Marita heeft haar haren buiten gewassen en na het ontbijt en een kopje thee reden we richting Oslo. Onderweg dronken we nog een kop koffie op een mooie plek aan het water.

Rond het middaguur hebben we onze auto geparkeerd vlak bij het Vigelandpark. Dit park biedt plaats aan 212 beelden (gemaakt door Gustav Vigeland) welke de kringloop van het menselijk leven symboliseren.

Vervolgens name we de tram naar het centrum. Hier hebben we lekker rondgedwaald en zo de highlights bekeken. We zagen o.a. het operagebouw (geinspireerd op een ijsschots), de dom, het concertgebouw, het stadhuis, het station, het Nobel Peace Center, Het Akershus en het koninklijk paleis. Het bleef heerlijk weer en de drukte in de stad zorgde er voor dat er een heel leuke sfeer was.

Op de terugweg naar de auto hebben we wat gegeten om onze Noorse Kronen op te maken. We gaan weer richting Zweden, de west kust dit maal. Maar vannacht slapen we nog in Noorwegen bij Haldenveien waar we weer een prachtige kampeerplek vonden.